הגולם מפראג: מה הסיפור שלו?

אם יצא לכם לטייל ברובע היהודי בפראג, וודאי שמעתם לא מעט על "הגולם מפראג" שלפי האגדה עדיין שוכן בעליית הגג של בית הכנסת "אלטנוישל". מדובר באחד המיתוסים הייחודיים ביותר בקהילה היהודית בפראג, ועד היום, תיירים רבים מגיעים לבית הכנסת השוכן ברובע.

אגדת "הגולם מפראג"

לפי האגדה, מדובר בגולם עשוי חומר ואדמה, שהגן על הקהילה היהודית מעלילות הדם. הוא חשף את המזימות כלפי היהודים, וכך הציל נפשות יהודיות רבות. מידי שבוע, לפני כניסת השבת, המהר"ל מפראג, רבי יהודה ליווא בן בצלאל, הוציא את רוח החיים של הגולם, ולו בשל החשש שיחלל את השבת, כך שבמהלך השבת כולההגולם מפראג בית הכנסת הוא היה גולם חומרי ללא רוח חיים.

 

האגדה מספרת כי באחד מימי שישי, המהר"ל מפראג שכח להוציא את רוח החיים מהגולם, ובשל כך, הגולם חילל את השבת, הסתובב ברחבי העיר ויצא מכלל שליטה. המהר"ל נאלץ לרדוף אחריו כדי להוציא ממנו את רוח החיים. הוא הצליח לעשות זאת בסמוך לבית הכנסת המקומי "אלטנוישל", הגולם התנפץ והאותיות "אמת" התגלו על מצחו. כדי לנטרל את הגולם ממעלליו, נאלצו למחוק את האות "א" ממצחו, כך שבמקום שמילה "אמת", על מצחו מתנוססת המילה "מת". שרידיו של הגולם שוכנים בעליית הגג של בית הכנסת.

אמת או מיתוס?

בעקבות האגדה המפורסמת, יצאו סרטים, ספרים ושלל יצירות תרבותיות ייחודיות, כשחשוב לומר שיש מספר גרסאות לאגדה זו. אגב, עד היום לא יכולים לומר בוודאות מה מקור האגדה, ויש הטוענים שמדובר בסיפור מסורת יהודית שהועבר מדור לדור.

אגב, בשיפוצים שנערכו בבית הכנסת בשנת 2014, לא נמצאה כל עדות להימצאותו של הגולם בעליית הגג. אם תשאלו את המאמינים, הם יספרו כי שיפוצים שנערכו לפני מספר שנים רב, הם אלה שמחקו את העדויות שבמקום.

לסיום נציין, שאם אתם מגיעים לבקר בפראג, אל תוותרו על ביקור בבית הכנסת המפורסם, לצד סיור רגלי ברובע היהודי. במקום תמצאו גם מגוון רחב של מסעדות המגישות אוכל ישראלי ונוף ייחודי, היסטורי ומרהיב.

נגישות
גלילה לראש העמוד